torsdag 8. november 2012

Banankake




Saftigere og sunnere banankake skal du lete lenge etter. Sukker er byttet ut med kokosblomstsukker, smør er byttet ut med kokosolje og der er ikke spor av hvetemel. Jeg var totalt uforberedt på hvor god den skulle bli! Dette er nå en klar vinner av alle søtsakene jeg har laget, dette blir bursdagskake, julekake, lørdagskake, kaffebrød og tekake. Neste gang skal jeg prøve å lage sjokoladekake med rå kakao og frosting på toppen. Om jeg ikke bare skal lage en saftig sitronkake?


Gluten, melke og sukkerfri banankake servert med koffeinfri kaffe fra KORRES (se kaffebeskrivelsen lenger ned på siden.)

Ingredienser:
3 egg
100 gram kokosblomstsukker
110 gram jyttemel
3 ts vinsteinsbakepulver
170 gram kokosolje eller smør
1/2 ts uraffinert havsalt om du bruker kokosolje
2 bananer
  • Sett termostaten på 180 grader
  • varm litt kokosolje eller smør i en panne, legg oppskåret banan i pannen og dryss sukker over banene. La de steke i fem minutter og deretter la de kjølne. 
  • Pisk egg og sukker godt sammen i en bolle. Tilsett deretter forsiktig melet og bakepulver.
  • Samtidig med dette, varm oljen eller smøret og bland det deretter forsiktig i røren. Bland så de karamelliserte banene. 
  • Hell så over i en brødform og la den steke i cirka 40 minutter. 

Venninnen min Kjersti tok med seg koffeinfri kaffe fra KORRES hjem fra Hellas. Den er laget av bygg, malt, sikori (endiven) og fiber. Den er altså ikke glutenfri (pga bygg). Men bygg er ikke det verste man kan få i seg og dessuten smaker den fortreffelig!


Det greske merket KORRES er faktisk en grunn til at jeg kunne tenke meg å feriere i Hellas :=)

Bon appétit!







2 kommentarer:

  1. hei Elin
    da har du fått en følger til :)
    Therese B har skrytt av bloggen og oppskriftene og engasjementet ditt, så nå er jeg også klar til å bli inspirert :)

    hilsen gro

    SvarSlett
  2. Så koselig Gro! Bare synd at jeg ikke har så mye tid til å blogge for tiden... Men håper du finner inspirasjon i det som allerede er skrevet :) God sommer til deg og dine!

    SvarSlett