torsdag 25. oktober 2012

Les cakes de Sophie

Jeg elsker de salte kakene som franskmenn lager. Du kan lage de med roquefort ost og valnøtter, med kylling og estragon eller som jeg har gjort, med skinke og oliven. De serveres til aperitif eller som forrett sammen med en grønn salat og en god vinaigrette. Jeg har en bok full av oppskrifter som jeg inntil nylig overhodet ikke har benyttet meg av på grunn av hvetemelet og melk.












Men så kom jeg på at jeg kunne prøve med jyttemel. Osten var vanskelig å unngå, men det spiser jeg litt av uansett. Jeg brukte soyafløte istedet for helmelk og jeg har prøvd kaken både med bakepulver og gjær. Begge deler fungerer, men gjær ga et mer fluffy resultat. Det skal sies at med jyttemel skal man kun bruke 2/3 av mengde hvetemel i oppskrift, og da jeg laget kaken med bakepulver tenkte jeg ikke på dette. Kaken ble derfor kanskje litt tung fordi der var for mye mel i. Må teste en gang til med bakepulver. 


Her kommer oppskriften:
3 egg
150 gram med hvetemel eller 100 gram med jyttemel (glutenfritt, har det hos Kiwi/Meny/Helsekost)
1 pk tørrgjær eller 25 gram vinsteinsbakepulver (glutenfritt/helsekost)
10 cl solsikke/oliven/rapsolje, jeg liker godt smaken av olivenolje og bruker den (Go Eco hos Kiwi)
12,5 cl helmelk eller soyafløte 
100 gram revet jarlsbergost
200 gram smårettskinke
75 gram grønne oliven uten stein
1 klype uraffinert havsalt
2 klyper pepper

  • Varm ovnen til 180 grader
  • Kutt oliven i skiver
  • Bland egg, mel, gjær/bakepulver, salt og pepper i en bolle
  • Bland inn litt etter litt oljen og deretter lunken melk. Bland så inn revet jarlsberg
  • Bland i skinke og oliven
  • Hell alt over i en form uten å smøre den og stek cake'en i 45 minutter.
Vinaigretten lager jeg av sennep, olivenolje, hvitløk, eplesidereddik, sitronsaft, litt agavesirup, salt og pepper. Husk at rå hvitløk antas å være "anticancer food" (se artikkel) og må gjerne inntas hver eneste dag :)



Bon appétit!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar