søndag 16. oktober 2011

Mandelmuffins og mitt økologiske fotavtrykk

Igår kveld var jeg på besøk hos venninnen min Vibeke og hennes svært gjenbruksbevisste venninne Siv fra Sivs Sanser. Vi kom inn på tema økologi og gjenbruk og i den forbindelse begynte vi å snakke om vårt økologiske fotavtrykk. Og ble skikkelig gira! Jeg er bevisst, men vil gjøre mer. Jeg handler så fremt jeg kan økologisk, det være seg mat, skjønnhetsartikler og rengjøringsartikler og stemte miljøpartiet de grønne ved kommunevalget med håp om at vi som tenker på jordas og våre barns fremtid vil bli hørt. Vibeke jobber i Storebrand og for å si det svært kort er det en organisk bedrift som blant annet kun serverer fair trade kaffe! Er ikke det kult - å jobbe for en bedrift som virkelig går inn for å minske sitt økologiske fotavtrykk?? Og Siv har sammen med sin husbond stiftet SIGA design og de henter materialer som andre vil kaste og lager møbler og interiørartikler ut av dette. Blir så glad av mennesker rundt meg som bryr seg.




I dag måtte jeg ta frem igjen Thomas Hylland Eriksen sin to år gamle artikkel om nettopp dette -som en liten påminnelse - og så må jeg fundere på hva mer jeg kan gjøre. Så idag til frokost koste jeg meg med artikkelen, økologisk te og spiste mine helt ferske muffins :)

Muffinsoppskriften fant jeg hos Elana's pantry, men har modifisert den litt.

2 store egg, del eggeplomme og eggehvite i to separate boller
1/4 kopp med olje, jeg brukte Madadamia olja
1/2 kopp med søtning, jeg brukte dadler og spedde på med litt agave. Sukrin er også fint.
1 ss vanilje
1 ss sitronsaft
2 1/2 kopp med mandelmel, kjøpt hos iHERB.
Jeg byttet ut en 1 kopp med linser eller bønner
1/2 ss med himalaya salt, kjøpt hos iHERB
1/2 ss bakepulver, kjøpt hos iHERB


Sett ovnen på 180 grader og forbered 10 muffinsformer.

Visp eggeplommene blekt gule. Visp så inn olje, søtning, vanilje og sitronsaft. I en separat bolle, visp eggehviten til den blir stiv. Bland det hele forsiktig sammen. Bland så inn de tørre ingrediensene. Siden jeg byttet ut 1 kopp mandelmel med linser, blandet jeg heller de mosede linsene sammen med eggeplommen.
Fyll muffinsformene og bak de i 20-30 minutter.


Bon appetit!

1 kommentar: