søndag 5. juni 2011

Sitrontoddy



 Jeg har alltid hatt trøbbel med magen. Min aller værste "mage-opplevelse" var når venninnen min Linda og jeg var på øyhopping i Hellas og jeg ikke gikk på do på nesten 3 uker! Jeg hadde mer merke etter doringen enn solen! Veldig morsomt i ettertid, men gud for en pine der og da. Forstoppelse er bare ikke kult.

Det er nå lenge siden jeg har vært plaget med det. Det første trikset som virket var rett og slett enkel, billig og non-superfood sitrontoddy. Mamma har alltid laget det når vi hadde vondt i halsen, men en massør foreslo det som middel mot forstoppelse. Det er som om denne miksturen renser kroppen og drar med seg alt ut! Så hver morgen i mange år startet jeg dagen med en kopp varmt vann, en halv sitron og en t-skje honning. Men bruk for all del ikke lynghonning - det smaker forferdelig sammen med de andre ingrediensene. Senere har jeg tilført ingefær (les om de helsebringende effektene av ingefær her) til toddyen.

Nå som jeg drikker min morgensmoothie med Superfood som ikke skal mikses med sitrusfrukter, har det blitt til at jeg ikke drikker sitrontoddy om morgenen mer. Min smoothie virker dessuten strålende for magen, så behovet for en toddy har ikke vært der. Men siden sitrusfrukter er en av 11 matsorter med anti-cancer virkning (les mer her), er det fint å få det i seg. Så nå har jeg reintrodusert sitrontoddyen!

Nå drikkes den gjerne som en dessert etter middag når lille Tarzan har lagt seg og jeg kan sette meg ned med laptopen og notatboken min og fundere over morgendagen. Maks kos for meg og ikke minst for skjønne, snille Angus som får ligge rett ved siden av mamma i lenestolen sin......


.....og få litt kos med jevne mellomrom :=))

3 kommentarer:

  1. Jeg drakk et glass vann m sitron i til morgenen en stund. Mest for å renske opp halsen etter natten. Men veldig oppkvikkende! Skal teste en toddy! Lurer på hvordan den smaker med yaconsirup... :)

    SvarSlett
  2. Aloe Vera Gel er jo helt fantastisk for trege mager, samtidig som det inneholder alt det kroppen trenger. Alt utenom c-vitaminer tror jeg. Jeg var bare på do 2-3 ganger i uken før jeg begynte med Aloe Vera Gel daglig... Og nå fungerer systemet:)

    SvarSlett
  3. Takk for tips! Jeg får i meg litt aloe vera også jeg, mulig at summen av alt det fantastiske vi får i oss, gjør at kroppen fungerer optimalt :=))) Lenge leve superfood!

    SvarSlett