mandag 27. juni 2011

Økologisk laks....

...... føles mye tryggere å spise enn all annen fisk for tiden. 


Å se "Brennpunkt"-dokumentaren om fosfat og annet fiskeslam som sprøytes inn i fisk gjorde at vi her i huset fikk hetta og lurte på hva i all verden slags fisk skal vi nå spise? Vi som spiser fisk 3 til 4 ganger i uka. Men med litt research har vi gjenfunnet roen. For det første har jeg funnet Debio-merket laks. Jeg føler meg trygg på at Debio fjør jobben sin og sørger for at denne fisken er et rent og sunt produkt.
  

"Gode Hav" sine produkter finner man på Rema 1000.
  

Annen utfordring når det gjelder fisk kom frem i en diskusjon om fisk hos noen venner. En venninne av meg mente at det ofte luktet tran av frossen fisk og at hun derfor foretrakk fersk fisk. Nå er jo den ofte mye dyrere enn frossen fisk, dessuten liker jeg å handle på butikken rett om hjørnet for å spare tid og der finnes ikke fersk fisk. Men da var det en som tipset oss om å foretrekke fisk som var pakket her til lands. Grunnen til transmak kan være at fisken blir frosset i Norge, sendt til Kina, tint opp der for så å bli pakket og frosset igjen for å sendes tilbake til Norge. Det høres da utrolig klønete ut! Jeg startet derfor jakten på fisk pakket i Norge og det skulle vise seg å være svært få. Men i tillegg til produkter fra "Gode Hav" har også "Fiskamannen" hos Kiwi produkter pakket i Norge. "Fiskemannen" har også Scampi som vokser opp i sitt naturlige økosystem, se artikkel fra WWF


Så nå er fryseren fylt opp med produkter fra "Gode Hav" og "Fiskemannen". Enkelt og greit og mor kan puste lettet ut :=)))))


Se artikler om økologisk akvakultur og debio merking:

1 kommentar:

  1. oi! Så bra! Jeg har lenge holdt meg unna scampi - det er synd for jeg liker det godt og savner de gode scampirettene! Nå kan jeg spise det igjen :) takktakk :D

    SvarSlett