mandag 9. mai 2011

Veien til en glad kropp

Jeg tror at der er 3 suksessfaktorer for en glad kropp:
God mental helse er viktig. Jeg tror på tankens kraft og at det er viktig å sortere bort destruktive tanker. Lettere sagt enn gjort, men det faktum vil ikke si at man ikke skal prøve. Det er det minste man kan gjøre for seg selv. 
Jeg blir inspirert av bøker, de siste 3 årene har jeg leste Ekhart Tolle sin bok "A new earth". De siste 3 årene...!  Jeg tar den frem med jevne mellomrom og blir aldri lei den. Bare se kor slitt den e da!


Jeg liker også å lese min bok om chakra av Liz Simpson, høres skikkelig new age ut, men mye mer selvutvikling i filosofien rundt chakra enn det jeg kunne drømt om.
 Jeg leser også blogger, disse anbefaler jeg på det varmeste: http://www.livsstrategi.org/ og
http://www.stressedoutmomblog.com/. Den siste bloggen bør man følge "the fitting room", coaching seanser som publiseres hver dag. På bloggen skjer det ikke så altfor mye, men der ligger mange fine artikler.
Annen fin lektyre er "the Yoga journal" som har mange bra artikler om selvutvikling på mange plan. Jeg skriver mer om dette bladet senere. 
Sist, men ikke minst, er det for meg viktig å meditere for å oppnå god mental helse.

Trening er også kjempeviktig. Jeg har alltid trent mye, men med varierende suksess. Jeg har opplevd at jeg har fått mer hodepine til tider og til og med migrene anfall. Men alt endret seg da jeg gikk til en osteopat når jeg bodde i Paris (passet svært dårlig å være plaget med hodepine i en by med det tempoet!)
 Han anbefalte å trene med pulsklokke og at jeg aldri skulle overstige en viss verdi. Oversteg jeg verdien, mente han at jeg trigget hodepine og migrene anfall. Jeg følte meg skikkelig dum i begynnelsen der jeg løp i skilpaddefart i parken. Men for hver dag gikk det bedre og til slutt kunne jeg bruke trening for å lette og til og med til tider fjerne hodepine! Før hadde jeg rett og slett pushet kroppen for mye, jeg hadde ikke nok muskler eller bra nok kondisjon og jeg endte hver treningsøkt med en pause på en eller to uker fordi jeg grudde meg til å trene igjen....Nå, derimot, gleder jeg meg til å trene! 
Min treningspuls ligger på rundt 135 og jeg går aldri over 150.

Her er en glad Elin på Myrens treningssenter, med pulsbelte rundt livet og digg musikk på øret.

2 andre treningsformer jeg anbefaler og kommer til å skrive mer om senere, er yoga og slyngetrening for musklene.

Den siste suksessfaktoren for en glad kropp (i følge meg da ) - er som du sikkert har skjønt - kosthold. Man er selvfølgelig forskjellig og noen trenger kanskje ikke å bry seg om alle 3 for å få en glad kropp. Men har du lest hele denne artikkelen, har du nok behov for å jobbe med alle tre. Ikke vær for streng med deg selv, små endringer hver dag betyr veldig mye. Tilbakefall har jeg hele tiden, men jeg elsker å leve som jeg gjør nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar