lørdag 7. mai 2011

Interessant fra Schrödingers katt - igjen!


Schrödingers katt 05.05.2011
Jeg mediterer og yoger jevnlig. Jeg føler meg i balanse og mer harmonisk når jeg får til en økt om morgenen og en økt før jeg legger meg. Det skal ikke mye til, 10 minutter er bedre enn ingenting. Om du ønsker å gjøre det samme, er det er viktig å tenke gjennom hvordan du kan sette av tid til dette, ellers risikerer du at det blir en stressfaktor og at du får dårlig samvittighet fordi det ikke blir gjort.

For å få det til, kan jeg dele med dere en kveldsrutine som fungerer for meg. Senest klokken ni avslutter jeg rydding, TV titting og data og går opp i annen etasje. Jeg smårydder (rydding er peace of mind for meg!) på bad og soverom for så å forberede meg til natten. Mellom halv ti og ti sitter jeg på yogamatten, klar for en liten seanse med kundalini yoga (en form for yoga som har som mål å øke livsenergien) og meditasjon. Så legger jeg meg, gjerne på min shakti matte (skal skrive mer om den senere). Målet er å sovne før klokken er halv elleve. Jeg opplever at om jeg gjør det, er søvnen min mye dypere og jeg våkner da ikke i løpet av natten. Om ikke lille Tarzan gjør det da!!

Jeg kan se at dette virker litt rigid, men for meg er det ikke selvfornektelse å velge bort å ligge på sofaen for å se på TV til midnatt, det er å ta vare på meg selv. Min morgen starter mellom 5 og 6 fordi jeg da har en 1 åring som våkner og fra da er det full rulle hele dagen. Men selv om han skulle sove lenger, lurer jeg på om jeg ikke hadde fortsatt med samme rutine, jeg er tross alt et A- menneske...... :=)) Elsker morgenen og har mest energi da! Nå er klokken halv åtte, jeg sitter med min grønne te og en smoothie og skriver og hører på fuglekvitter. Love it :=)

Dette programmet av Shcrödingers katt behandler temaet. Må nevne at jeg synes Schrödingers katt er svært flinke til å ta opp temaer som utfordrer tradisjonell medisinsk tenkning. Vestlig medisinsk tenkning vel og merke! 

Vel verdt en titt!

"Tankens kraft er sterkere enn vi tror. Ved hjelp av teknikker som meditasjon og visualisering, er det mulig å tenke seg frisk fra sjukdom? Programleder Hanne Kari Fossum viser vei til våre skjulte krefter."

 




2 kommentarer:

  1. Jeg lærte meg Acem meditasjon da jeg var 12, men er altfor dårlig på å bruke meditasjon som avspenning. Jeg har M.E, og fornuften sier at dette BURDE jeg bli flinkere til. Har prøvd noen ganger iløpet av det siste året, men får det ikke til, og blir frustrert av å prøve. Tenker mye på at det hadde vært lurt å prøve igjen. Nå ble jeg inspirert av deg til å gjøre et nytt forsøk. Takk! :-)

    SvarSlett
  2. Jeg er glad for at jeg inspirer deg til å gjøre det, jeg er sikker på at det er vel verdt et nytt forsøk. Om du ikke husker mantraet, kan du prøve SAT på innpust og NAM på utpust og husk at utpust er fin å gjøre lengst - det er da du kvitter deg med "rusk i maskineriet" :=)

    SvarSlett