torsdag 28. april 2011

Bursdagskake uten sukker...

...... eller ihvertfall nesten. Oppdaget at der er rørsukker i soyakremen, men det får gå siden det var bursdagen til lille, skjønne, nå 1 år gamle Tarzan. Han digget kaken helt vilt og mmmmm'et seg gjennom hele måltidet!  


Grunnen til at kaken ble delt i to, var at min kjære pappa måtte ha ordenlig kremfløte... Håper etterhvert å omvende han også :=))) Vaniljekesam er ikke værst for dem som spiser melkeprodukter og vil ha det hakket sunnere enn fløte.

Jeg laget en klassisk mandelbunn av malte mandler, egg og dadler istedet for sukker. Kjørte dadlene først til en jevn masse og så pisket jeg eggene inn til det ble en god og kremet eggedosis. Helte så i malte mandler og lot mandelbunnen stå på 180 grader til den var passe brun. Helt toppers utgangspunkt for kaker!

Pisket så soyakrem og helte over en god porsjon ovnsbakte epler. Det ble i grunnen en eplekake :=) Hmm - lurer på om jeg neste gang skal prøve å integrerer eplene i mandelbunnen med en klatt med krem på toppen.....? Da blir det jo eplekake.


4 kommentarer:

  1. Aaaaaah :) Så deilig å titte inn på en blogg og bli inspirert av hvert eneste innelegg! Tusen takk for det :) Føler en god energi når jeg leser innleggene dine og jeg blir smittet av din entusiasme for den gode maten og tipsene du deler...

    SvarSlett
  2. Takk for koselige kommentarer :=)) Laget kaken på ny når vi feiret bursdagen med farmor og farfar og byttet da ut eplene med friske blåbær, bringebær og mynte - det ble en nydelig sommerkake!

    SvarSlett