fredag 25. mars 2011

Smoothies in the morning

Når jeg har drukket min varme, grønne te på morgenkvisten lager jeg smoothie. I den putter jeg alt mulig rart. Men man skal alltid passe på når man blander ingredienser. Eksempelvis skal ikke hvetegress og sitrusfrukter ikke blandes sammen, fordi sitrus hemmer opptaket av klorofyll og andre næringsstoffer.


I min smoothie har jeg 2-3 dadler, en håndfull blåbær, en håndfull jordbær, 1 måleskje hvetegress, 1 ss kokosolje, 2 ss linfrøolje, 1 ss risproteinpulver (men så snart det er slutt blir the hampproteiner!), litt kanel og så fyller jeg til randen på med nydelig rismelk. Jeg lar blenderen kjøre en stund på grunn av dadlene. Nydelig!

Alle ingrediensene har sin misjon. Jordbær booster immunforsvaret og blåbær er full av anti-oksidanter. Linfrøolje er en god kilde til omega-3, kokosolje er antiviral og antibakteriell og kan redusere risikoen for hjerte-og karsykdommer. Hvetegress kan du lese om tidligere i bloggen. Kanel har blodsukkersenkende egenskaper. Hovedgrunnen til dette, er at krydderet inneholder polyfenolet MHCP, som etterligner insulin. Kanel er dessuten antibakteriell og full av antioksidanter. Litt kanel hver dag er bra, men man skal passe på å ikke få i seg for mye for komarinen i kanel kan være skade leveren i for stor dose.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar