søndag 20. mars 2011

Müsli uten gluten og sukker


Jeg er så lei av å gå løs på drittmat når jeg er supersulten. Denne vanvittig sunne og gode müsliblandingen blir jeg derimot ikke lei av å gå løs på!

Økologiske ingredienser er å foretrekke, alt er ca mål - jeg tar ofte det jeg har:
5 dl hel bokhvete
5 dl glutenfri havregryn
1 dl knuste linfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl solsikkefrø
1 dl vann med noen t-skjeer honning
Rapsolje, kanskje 1 - 2 dl
Noen klyper himalayasalt
Kardemomme og kanel
1 dl kokosmasse
Masse grovhakkede nøtter, som pecan, valnøtter, macadamia, mandler, cashew.
Masse rosiner
Creative Nature organic peruvian cacao nibs




Først bløtlegger jeg bokhveten i 2-3 timer. Smak på den for å sjekke om den er myk og god. Så tar jeg en stor ildfast form og blander godt bokhveten, havregryn, linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø, vann med honning, rapsolje og strør over himalayasalt, kardemomme og kanel. Setter ovnen på 110 grader og lar blandingen stå 1 time. Vender om blandingen med jevne mellomrom. Etter ca 1 time åpner jeg ovnen og vender blandingen godt slik at litt av fuktigheten forsvinner. Lar den kjøle litt ned og så setter jeg på igjen ovnen og gjentar samme behandling 3 - 4 ganger til blandingen blir sprø (den må kjøle helt ned for å bli sprø, men om du etter 3-4 ganger ikke synes den er sprø nok, er det bare å sette den inn igjen). Mannen min føler at jeg holder på med dette i dagesvis, men det er egentlig utrolig fort gjort! Og så lukter det godt i hele huset :=) Siste omgang blander jeg i masse gode nøtter og kokosmasse og lar den stå i en time i ovnen. Av og til må jeg sette opp temperaturen til 150 grader. Men pass på, sprøstekte rosiner eller kokosmasse smaker ikke godt. Viktig å prøve seg frem og smake hele veien fordi alle ovner er forskjellige. Når jeg er fornøyd tar jeg ut blandingen og blander i masse rosiner og lar den kjøle av før jeg fyller opp det gigantiske syltetøyglasset mitt med müsli for hele uken :=))) Spiser den som frokost, mellommåltid eller til og med som dessert! Cacao nibs topper det hele både ernæringsmessig og smaksmessig. Love it!

1 kommentar:

  1. Mmm, dette må jeg prøve! Jeg var flink og laga egne frokostblandinger en periode for et par år siden, men så dabba det av før jeg egentlig kom inn i noen rutine - det må jeg få gjort noe med! :)

    SvarSlett