torsdag 31. mars 2011

Kjernesunn familie.....

..... har vært min store inspirasjon til å permanent endre mitt kosthold. Disse to bøkene, kjernesunn familie og oppfølgeren kjernesunn mat, er etter min mening en komplett innføring til et liv uten gluten, sukker og melk.


Jeg må presisere at jeg personlig ikke er så fan av denne familien lenger (de er blitt for kommersielt drevet), men grunntankene deres liker jeg.

Når det gjelder å leve kjernesunt, går det bedre og bedre for hver dag, takket være tips om erstatninger og oppskrifter i disse bøkene. Jeg opplever at jeg oftere har ingrediensene jeg trenger når jeg ønsker å lage noe - både fra kjernesunn familie og Renée Voltaire sin bok. Jeg bytter sakte, men sikkert ut varer i mitt kjøkken. Nå finnes ikke lenger rent sukker, men sukrin. Ikke hvetemel, men bokhvetemel og rismel. Jeg har alltid masse nøtter, rosiner, kokos og dadler for hånd. Alltid fiberhusk om jeg ønsker å lage pizza eller scones. Alltid gode oljer til å ha i min smoothie. Jeg greier ikke å holde meg totalt borte fra gluten, men vi spiser som oftest enten Ryvita knekkebrød (kun rug og uten gjær) eller rugbrød av surdeig fra Godt Brød. Jeg savner Jarlsberg ost og franske spesialiteter, men melk er intet savn fordi rismelk er så sinnsykt digg - utrolig friskt og søtt og godt!

Jeg elsker å leve kjernesunt :=))))) 


2 kommentarer:

  1. Inspirert!!! Prøvde å lage en versjon av pannekakene dine idag. Hilsen ny i hvetefriverden. ;)

    SvarSlett
  2. Så bra - akkurat det som er målet :=)))) I tillegg tenker jeg at jo flere forbrukere vi er som krever at matvarer skal være uten sukker, hvetemel og melk - og gjerne økologiske - jo lettere blir det å få tak i slike varer i butikken.
    Huset deres på Tjøme er forresten helt nydelig.... Love it!

    SvarSlett