onsdag 23. mars 2011

Japansk grønn te

Jeg drikker grønn te hver eneste dag. Det aller første jeg gjør når jeg kommer ned på kjøkkenet om morgenen er å sette på vannkokeren.


En kinesisk medisiner sa til meg en gang at det var uhyre viktig å starte dagen med noe varmt, fordi kroppens temperatur i løpet av natten synker og kroppen derfor trenger å varmes opp. Kaldt vann vil være sjokkoppvåkning for kroppen og dermed stresse den. Siden har jeg hatt store problemer med å ta et glass kaldt vann om morgenen!

I boken "Mat mot kreft" av dr. Béliveau og dr. Gingraser er japansk grønn te 1 av 11 matsorter som ansees som anti-cancer. Forfatterne skriver: " I motsetning til svart te inneholder grønn te store mengder av katekiner, molekyler som har en rekke kreftbekjempende egenskaper. For å få mest mulig beskyttelse, velg fortrinnsvis japanske teer, som er rikere på kreftbekjempende molekyler, og la teen trekke i mellom åtte og ti minutter for å la molekylene trekke godt ut. Drikk alltid nytrukket te (unngå termokanne) og drikk dine tre kopper spredt utover dagen."




I boken "Japanese women don't get old or fat" forteller forfatter Naomi Moriyama at japanske kvinner drikker grønn te hele dagen. Hun mener det er en av grunnene til at de aldri blir gamle eller tjukke. Me like! Boken er forresten veldig bra, ikke bare når det gjelder tema anti-gammel eller anti-tjukk, men boken er en super introduksjon til japansk mat. Og da snakker vi ikke om sushi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar