søndag 6. februar 2011

Italiensk pizza



Har funnet den optimale oppskrift på pizza uten gluten og gjær, delvis inspirert av Kjernesunn familie kokeboken.

PIZZABUNN:
5 ts fiberhusk
2.5 dl lunkent vann

Blandes med håndmikser i 5 min

200 gram jyttemel
eller 200 gram bokhvetemel og 50 gram rismel
2 ts bakepulver uten hvete (vinsteinsbakepulver)
1/2 ts salt
provence krydder
olivenolje

blandes godt sammen med fiberhuskblandingen.
Jeg smaker gjerne på deigen for å sjekke at der er nok salt og provence krydder i deigen.
Jeg bruker masse provence krydder!

Om du bruker jyttemel kan du kjevle ut deigen. Om du bruker bokhvete og rismel må deigen kladdes sammen.
Jeg lager som oftest små pizzaer med forskjellig fyll.

TOMATSAUS:
1 sjalottløk
2 fedd hvitløk
1 chili (ta ut frø og slintrer, alt etter som hvor sterk du vil ha pizzaen. Jeg tar kun ut litt...)
Brunes først

1 boks med øko tomater fra ICA sitt eget merke
litt balsamico
rasp litt gulrot i sausen for å ta bort den bitre smaken til tomatene

På bildet har jeg pizza med to fyll:
1. Kun blå muggost, jarlsberg og champignon
2. Tomatsaus, blå muggost og jarlsberg, etter pizzaen er stekt legger jeg på strandaskinke

Før servering drysser jeg over Ruccola salat og noen dråper sterk chili olje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar